Nieuw bestuurslid Robin Konijn

Door Kees Dekkers

Na drie termijnen van vier jaar moest penningmeester Astrid van der Vis afscheid nemen van het bestuur van het hospice. Gelukkig kon zij haar werk overdragen aan een nieuwe sterke penningmeester en wel Robin Konijn.

Robin is geboren op 2 mei 1970 in Heiloo, maar in 1976 verhuisde hij met zijn ouders naar Den Helder, waar zij gingen ondernemen in het nachtleven. Robin groeide op in De Schooten, een wijk waaraan hij met veel genoegen terugdenkt. Na zijn middelbare school koos Robin voor een studie accountancy. Na zijn studie zocht hij een baan bij een middelgroot accountantskantoor. Aan Texel had hij helemaal niet gedacht, sterker nog, hij was er alleen met schoolreis geweest. Maar het uitzendbureau waarbij hij zich ingeschreven had, wees hem op een vacature bij NBC Eelman en Partners. Hij maakte er kennis met Wim Eelman en werd per onmiddellijk aangenomen. De bedoeling van Robin was aanvankelijk voor een paar jaar, maar feitelijk is hij nooit meer van Texel weggegaan. Hij heeft 22 jaar bij NBC gewerkt, waarvan 13 jaar als partner. Hij was in die tijd ook verantwoordelijk voor de automatisering van de kantoren. En de sterke groei van de NBC gecombineerd met de soms lastige momenten bij de invoering van nieuwe automatisering, hebben hem goed geleerd om te gaan met veranderingsprocessen. Dit werk heeft Robin gedaan tot 2014, in welk jaar hij de bakens drastisch verzette. Hij begon zijn eigen subsidieadviesbureau en raakte in dat kader nauw betrokken bij het project zilte teelt dat uiteindelijk voor hem niet bracht wat hij ervan verwacht had. Sinds 2019 begeleidt hij ondernemers en projecten via zijn eigen adviesbureau Helder & Scherp.

Robin is vorig jaar getrouwd met Ingrid Witte, kandidaat-notaris bij Notariskantoor Hoogerheide. Met haar heeft hij een samengesteld gezin met vier kinderen, waarvan er inmiddels al twee uitwonend zijn. Robin vertelt dat hij naast zijn werk en privéleven altijd maatschappelijk actief is geweest, maar dan wat meer in het zakelijke netwerk. Maar nu wil hij zich ook graag inzetten voor juist iets heel anders. Dat heeft hij vorig jaar ook eens uitgesproken aan Astrid van der Vis. Dus toen Astrid hem vroeg haar op te volgen als penningmeester in het bestuur van het hospice, kon hij daar natuurlijk geen nee tegen zeggen. Hij had vanuit zijn omgeving al vaak over het hospice horen praten, al had hij er zelf geen directe ervaring mee. Maar hij beseft terdege dat een hospice op Texel een uiterst belangrijke functie heeft. Mensen willen, als het zover is, het liefst thuis sterven, maar als dat niet goed mogelijk is, in ieder geval op Texel. En die mogelijkheid biedt het hospice.

Op dit moment loopt de discussie over een derde kamer. Het hospice biedt ruimte aan twee gasten en meestal is dat genoeg, maar vooral in het laatste jaar werd de vraag meerdere malen zo groot dat een vraag om opname niet gerealiseerd kon worden. En dat is gewoon jammer. In dit proces komt niet alleen de financiële kwaliteit van Robin goed van pas, maar ook zijn ervaring om alle voor- en nadelen goed bij elkaar te zetten. En om dat weer om te zetten in een stappenplan met uiteraard later ook een financiële onderbouwing. Hiermee hoopt hij goede richting aan de discussie te geven, waarbij ook alle betrokkenen goed worden meegenomen in de te maken stappen en keuzes. Want er zijn nog wel wat zaken te slechten voor een derde kamer is gerealiseerd.

Ik wens Robin heel veel succes in zijn nieuwe rol als penningmeester bij het Hospice Texel.