Tentoonstelling Jan Jaap Waverijn

Zaterdag 1 juli a.s. opent de (verkoop)tentoonstelling van Jan Jaap Waverijn in KUNST-Lokaal ZOUT in Den Burg. De gehele opbrengst komt ten goede aan Hospice Texel.

De in 2017 overleden Jan Jaap Waverijn was een veelzijdig man. Niet alleen was hij een gedreven vinder, zoals hij zichzelf noemde, maar ook was hij een verdienstelijk beeldend kunstenaar.

Met zijn metaaldetector speurde hij, na grondig historisch onderzoek, het eiland af en zo bracht hij vele vondsten boven de aarde. In het blad van de Historische Vereniging Texel heeft hij een aantal van zijn vondsten zeer leesbaar beschreven.

Momenteel zijn een dertigtal munten van hem te zien in de zeer fraaie VOC-tentoonstelling in Museum Kaap Skil, aantonend dat Texel daadwerkelijk een middelpunt van de handel was in die tijd. Daarnaast zijn een aantal kaasloden te zien in de winkel van De Waddel.

Ook zijn een aantal vondsten van hem opgenomen in collecties van Ecomare, het huis van Hilde, de walvisverzameling van Adrie Vonk, de verzameling van Govert van Noort, het Westfries museum in Hoorn en het Nederlands Penning Kabinet.

Zijn (kunst)opleiding kreeg hij op de kunstakademies van Utrecht en Breda, waarna hij een geheel eigen stijl ontwikkelde. Hij werkte veel met primaire kleuren en patronen, maar liet zich ook inspireren door de sjablonen in de Antwerpse haven, het landschap op Texel en andere zaken die hem op dat moment bezighielden. Een heel kenmerkende toevoeging van hem zijn de metalen nagels die in veel van zijn werk terug te vinden zijn.

Ook strandvondsten wist hij tot kunst te transformeren.

Een deel van dit alles wordt nu, voor de tweede keer na zijn overlijden, tentoongesteld in KUNST-Lokaal ZOUT aan het Paelwerck 9 in Den Burg (nabij Kinderboerderij Kotex).

Van 1 juli t/m 14 juli
9.00 - 12.30 en 14.00 - 17.00 uur